Koululaisia, lapsia, koulu, granipäivä.

Oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tukemisen tavoitteena on, että jokainen lapsi saa onnistumisen kokemuksia, edistyy oppimisessaan ja tuntee kuuluvansa kouluyhteisöönsä.

Kauniaisissa oppilaat saavat tarvitsemansa oppimisen ja koulunkäynnin tuen ensisijaisesti lähikoulussaan. Oppilaan tuki suunnitellaan aina yhteistyössä lapsen ja huoltajan kanssa. Tuen suunnitteluun osallistuu tarvittaessa oppilaan oman opettajan lisäksi myös muita koulun opettajia sekä oppilashuollon henkilöstöä.

Oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin ja se voi oppilaan tarpeen mukaan olla yleistä, tehostettua tai erityistä tukea. Lapsen tarvitsema tuki voi vaihdella koulupolun aikana ja sen vuoksi tukimuodot ja opetusjärjestelyt suunnitellaan aina oppilaan tarpeen mukaan. Tuen muotoja koulussa ovat muun muassa tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, erilaiset joustavat opetusjärjestelyt, koulunkäyntiavustajapalvelut ja erilaiset oppilashuollon palvelut.

Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki

Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki

Oppilaalla on oikeus saada riittävää kasvun ja oppimisen tukea heti tuen tarpeen ilmetessä.

Tukimuodot suunnitellaan ja järjestetään yhteistyössä oppilaan, huoltajien, opettajien ja tarvittaessa muun henkilöstön kanssa. Tuki voi olla esimerkiksi

  •  ennakoivaa tukiopetusta
  •  osa-aikaista erityisopetusta
  •  erityisopettajan oppilaan luokassa antamaa samanaikaisopetusta
  •  koulunkäyntiavustajan tukea
  •  eriyttämistä
  •  oppimateriaalien muokkaamista
  •  mahdollisuutta apuvälineiden käyttöön
Tuen kolme porrasta

Käsitteillä yleinen, tehostettu ja erityinen tuki kuvataan lapsen saaman tuen määrää ja muotoja koulussa. Lapsen tuen tarve voi vaihdella koulupolun aikana. Kodin ja koulun yhteistyöllä mahdollistetaan sen, että lapsi saa oikeanlaista tukea oikeaan aikaan. Tuen suunnittelussa otetaan aina huomioon lapsen kokonaistilanne. Yhdessä laaditut suunnitelmat turvaavat sen, että tieto lapsen tarvitsemasta tuesta sekä opetusjärjestelyistä on sekä kotona että koulussa. Oppilaalle laaditut tuen asiakirjat ovat Wilmassa.

  •  Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Osana yleistä tukea oppilaalle voidaan laatia oppimissuunnitelma.
  •  Mikäli arvioidaan, että oppilas tarvitsee tavanomaista laajemmin ja pitkäaikaisemmin tukea, hänen tukitoimiaan tehostetaan. Tehostetun tuen toteuttamiseksi laaditaan oppilaalle oppimissuunnitelma, jossa kuvataan mm. oppilaan tarvitsema tuki ja sen järjestäminen.
  •  Mikäli oppilas tarvitsee säännöllistä ja vahvaa tukea järjestetään erityistä tukea. Erityisestä tuesta tehdään hallinnollinen päätös ja oppilaalle laaditaan tuen toteuttamiseksi henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).

Yleinen tuki: lapsen tuen tarve on vähäistä ja lyhytaikaista. tehostettu tuki: lapsi tarvitsee enemmän ja säännöllisesti tukea/useita tukimuotoja. Erityinen tuki: lapsi tarvitsee kokoaikaista, jatkuvaa ja yksilöllistä tukea.

Erityisen tuen järjestäminen

Erityistä tukea annetaan oppilaille, joiden kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muilla tukitoimilla. Erityinen tuki on aina suunnitelmallista ja oppilaan kokonaistilanteen huomioivaa. Oppilaalle laaditaan HOJKS (henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma), johon kirjataan oppilaalle annettava tuki. Oppilaan HOJKS tarkistetaan kaksi kertaa lukuvuodessa. HOJKS tehdään Wilmaan ja on huoltajien nähtävillä.

Erityinen tuki voidaan järjestää oppilaan etu ja opetuksen järjestämismahdollisuudet huomioiden:

  • muun opetuksen yhteydessä oppilaan lähikoulussa,
  • osittain tai kokonaan pienryhmässä oppilaan lähikoulussa tai
  • erityisluokassa lähikunnissa.

Oppilaalle sopiva opetusryhmä suunnitellaan yhdessä koulun, oppilaan, huoltajan ja mahdollisten yhteistyötahojen kanssa.

Koulun muu tuki

Koulunkäynnin ohjaaja

Koulunkäyntiohjaajat tukevat oppilaiden oppimista ja koulunkäyntiä koulupäivän aikana. Pääasiassa ohjaajat toimivat koko ryhmän tukena.

Avustajapalvelun tarvetta arvioidaan kokonaisuutena muiden oppilaan saamien tukitoimien osana. Avustajapalvelusta koulussa vastaa rehtori ja hän suunnittelee sen kohdentamisen yhdessä koulun muun henkilöstön kanssa.

Koulun avustajapalveluita pyritään kohdentamaan erityisen ja tehostetun tuen oppilaille tarpeen mukaan.

Koulunuorisotyöntekijä

Koulunuorisotyö on ennaltaehkäisevää hyvinvointityötä. Koulunuorisotyöntekijä on turvallinen koulun aikuinen, jolla on aikaa nuorille koulun arjessa.

Koulunuorisotyön tavoitteita ovat nuorten yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistaminen, kiusaamisen ehkäiseminen, työrauhan tukeminen ja kouluviihtyvyyden parantaminen.

Oppilaiden apuvälineet

Oppilas on oikeutettu saamaan opetukseen osallistumisen kannalta välttämättömät apuvälineet. Apuvälineiden tarve voi liittyä näkemiseen, kuulemiseen, liikkumiseen tai oppimisen erityistarpeisiin. Apuvälineitä käytetään suunnitelmallisesti ja niiden käyttö ja hyödyllisyys arvioidaan terveydenhuollon suositusten pohjalta. Mahdollisesta apuvälinetarpeesta tulee olla yhteydessä oppilaan opettajaan.

Oppimisen tuen muotoja

Tukiopetus

Tukiopetusta tarjotaan, kun lapsi tarvitsee opinnoissaan lisätukea. Tukiopetus pyritään aloittamaan ennakoidusti jo ennen kuin suurempia oppimisen ja opiskelun esteitä pääsee syntymään. Tukiopetusta annetaan joko oppituntien aikana tai niiden ulkopuolella. Tukiopetusta annetaan mahdollisuuksien mukaan myös lapsen omalla äidinkielellä, jos se on jokin muu kun suomi tai ruotsi.

Osa-aikainen erityisopetus

Osa-aikaisella erityisopetuksella parannetaan oppimisedellytyksiä ja ehkäistään oppimisen eri alueisiin liittyvien ongelmien kasvua. Osa-aikaista erityisopetusta annetaan, mikäli lapsella on esimerkiksi kielellisiin tai matemaattisiin taitoihin liittyviä vaikeuksia, oppimisvaikeuksia yksittäisissä oppiaineissa, vaikeuksia opiskelutaidoissa, sosiaalisissa taidoissa tai koulunkäynnissä. Osa-aikaista erityisopetusta annetaan samanaikaisopetuksena, pienryhmässä tai joskus yksilöopetuksena. Osa-aikaisen erityisopetuksen tavoitteet ja sisällöt sovitetaan lapsen saamaan muuhun opetukseen.

Joustavat opetusjärjestelyt

Joustavilla opetusjärjestelyillä voidaan tukea lasta. Jakotunneilla ja palkkitunneilla pyritään mahdollistamaan opiskelu pienemmissä ryhmissä.

  • Palkkitunneilla tarkoitetaan sitä, että saman oppiaineen tunnit järjestetään lukujärjestyksellisesti samaan aikaan yhdellä luokka-asteella.
  • Eriyttäminen on opetukseen kuuluva keino ottaa huomioon opetusryhmän tarpeet ja lapsen erilaisuus. Eriyttäminen voi kohdistua muun muassa opetuksen sisältöihin, käytettäviin opetusmateriaaleihin ja -menetelmiin, työtapoihin sekä koulu- ja kotitehtävien määrään ja niihin käytettävissä olevaan aikaan.
Oppimissuunnitelma

Oppimissuunnitelma on lasta opettavien opettajien, lapsen ja huoltajan kanssa yhteistyössä laadittu kartoitus lapsen tuen tarpeesta ja suunnitelma lapsen tarvitsemista tukimuodoista ja tuen toteuttamisesta. Mikäli lapselle on laadittu oppimissuunnitelma, se löytyy Wilmasta.

HOJKS

HOJKS on henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, johon kirjataan lapselle asetetut tavoitteet sekä tukimuodot. Mikäli lapselle on laadittu HOJKS, se löytyy Wilmasta.

Monikieliset oppilaat

Monikieliset oppilaat

Yhä suuremmalla osalla oppilaista on monikielinen tausta ja on erittäin tärkeää, että jokainen tuntee oman kielellisen taustansa ja kaiken kielitaitonsa hyväksytyksi.

Kielitietoisessa opetuksessa monikielisyys nähdään voimavarana. Tuemme suomen kielen kehittymistä kaikissa oppiaineissa. Kiinnitämme huomiota eriyttämiseen ja oppilas saa tukea koulunkäyntiin esimerkiksi koulunkäynninohjaajalta tai suomi toisena kielenä -opettajalta.

Jokaisella oppilaalla on oikeus oman äidinkielen ylläpito-opetukseen. Monikielinen oppilas voi opiskella Äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa suomea toisena kielenä koko perusopetuksen ajan.

Valmistava opetus

Valmistavalla opetuksella tavoitellaan suomen kielen perusteiden hallintaa. Valmistavaa opetusta toteutetaan tarpeen mukaan integraationa yleisopetuksen ryhmiin tai omana ryhmänään.