Koululaisia, lapsia granipäivänä -22

Yhteisöllisessä hyvinvointityössä seurataan, arvioidaan ja kehitetään kouluyhteisön, luokkien ja oppilasryhmien hyvinvointia. Lisäksi hyvinvointityöhön kuuluu mm. kouluympäristön terveellisyydestä ja turvallisuudesta huolehtiminen. Hyvinvointityötä tehdään yhteistyössä oppilaiden, huoltajien ja muiden lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien toimijoiden kanssa.

Koulun yhteisöllinen hyvinvointityö

Koulun yhteisöllinen hyvinvointityö on mm.

  • Hyvinvointityön sisällyttämistä osaksi opetusta
  • Lasten välisten suhteiden vahvistamista
  • Myönteisen vuorovaikutuksen tukemista
  • Kiusaamisen ehkäisyä
  • Koulun kerhotoimintaa
  • Aktiivista ja ohjattua välituntitoimintaa
  • Pppilaan ja huoltajan osallisuuden vahvistamista

Koululla toimii yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä (YHR), joka koordinoi, kehittää ja arvioi koulun oppilashuoltotyötä. Oppilashuoltotyötä koulussa johtaa koulun rehtori. YHR:ään kuuluu rehtori, erityisopettaja, oppilaanohjaaja (vuosiluokilla 7-9), koulupsykologi, koulukuraattori ja kouluterveydenhoitaja. YHR:n toimintaan osallistuu sovitusti myös oppilaat, huoltajat ja muut yhteistyötahot.

Oppilashuolto

Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Oppilashuollon tavoitteena on oppilaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen sekä yksilönä että ryhmän jäsenenä.

Yhteisöllinen oppilashuolto kohdentuu koko kouluyhteisöön. Se luo edellytyksiä yhteenkuuluvuudelle, huolenpidolle ja avoimelle vuorovaikutukselle. Osallisuutta lisäävät toimintatavat edesauttavat myös ongelmien ennaltaehkäisyä, niiden varhaista tunnistamista ja tarvittavan tuen järjestämistä. Yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavat kaikki koulun aikuiset.

Yksilöllinen oppilashuolto puolestaan koskee yksittäistä oppilasta. Oppilaat ja huoltajat voivat ottaa yhteyttä oppilashuollon toimijoihin erilaisissa oppimiseen, kasvuun ja kehitykseen liittyvissä kysymyksissä. Kuraattorin, psykologin ja terveydenhoitajan puhelinnumerot löytyvät yhteystiedot-sivulta. Tietoturvallisuussyistä suosittelemme yhteydenottoa joko Wilman kautta tai puhelimitse. Oppilashuollon palvelut ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia.

Kouluterveydenhoito

Kouluterveydenhuollon tehtävänä on tukea oppilaiden hyvinvointia sekä tervettä kasvua ja kehitystä. Kouluterveydenhuolto on ensisijaisesti ennaltaehkäisevää toimintaa.

Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaat vuosittain terveystarkastuksien yhteydessä. Hän arvioi oppilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia sekä antaa terveysneuvontaa yksilön kehityksen mukaisesti. Jos huolia ilmenee, oppilaan ja huoltajan sekä muun oppilashuollon kanssa suunnitellaan tukitoimenpiteitä sekä tarvittaessa lisätutkimuksia.

Tarkastuksista tiedotetaan aina huoltajille.

Lisäksi terveydenhoitaja suorittaa pieniä toimenpiteitä kuten rokotuksia ja tikkien poistamista. Myös tapaturmien sattuessa tapaturmailmoitus tehdään terveydenhoitajan kautta.

Koululääkäri suorittaa terveystarkastuksen 1. ja 5. sekä 8. vuosiluokalla. Lisäksi lukion 2. luokalla, muille tarpeen mukaan.

Sairastumistapauksissa mennään terveyskeskukseen, espoolaiset omaa kotia lähinnä olevaan kotikunnan terveyskeskukseen ja kauniaislaiset Kauniaisten terveyskeskukseen.

Kouluterveydenhoitajan/koululääkärin lähetteellä ensimmäinen käynti silmälääkärillä on ilmainen.

Huoltajien tulee ilmoittaa terveydenhoitajalle esim. seuraavista asioista: allergiat, erikoisruokavalio, pitkäaikaissairaus, tartuntataudit.

Hammashoito

Kaikki 7-vuotiaat lapset kutsutaan hammaslääkärin vastaanotolle.Seuraavat käynnit määräytyvät yksilöllisen hoidon tarpeen mukaan. Tarkastusväli arvioidaan henkilön suun ja hampaiden terveydentilan perusteella. Kaikki lapset eivät käy joka vuosi hammashoidossa ja osa käynneistä voi olla suuhygienistille.