Takaisin ajankohtaisiin
11.11.2024

Toteutimme tänäkin vuonna kyselyn saadaksemme käyttäjien palautetta kaupungin verkkosivustosta. Käyttäjäkysely oli auki 18.9.–17.10. ja kyselyyn vastasi melkein 400 henkilöä.

Vastaajista lähes sata oli ensikertalaisia ja loput palaavia verkkosivukävijöitä. Puolet kertoi asuvansa Kauniaisissa ja puolet muualla, lähinnä naapurikunnassa Espoossa. 

Vastaajat etsivät tänä vuonna eniten tietoa uutisista ja ajankohtaisista asioista (29 % vastaajista) sekä urheilusta, vapaa-ajasta ja virkistystoiminnasta (27 %). Myös kulttuuri, viihde ja tapahtumat (16 %) sekä liikenne, suunnittelu ja pysäköinti (16 %) etsittiin paljon. Varsinkin liikenne, suunnittelu ja pysäköintitietoja etsittiin enemmän kuin viime vuonna, joka oletettavasti johtuu lähinnä kaupunkirata-hankkeesta.

Yhteensä 79 % vastaajista oli sitä mieltä, että he olivat löytäneet kaiken tarvitsemansa tiedon edellisellä vierailullaan sivustolla. Viime vuonna vastaava luku oli 68 %. Vastaajista 11 % oli eri mieltä tai täysin eri mieltä tämän väitteen kanssa, viime vuonna 16 %.

Kyselyn väittämien tulokset muunneltiin indeksiluvuiksi 1–5. Jokaisen väittämän kohdalla arvosana nousi viime vuodesta. Myös verkkosivuston kokonaisarvosana, 3,98, oli parempi kuin viime vuonna (3,84).

Väittämät järjestettynä pisteiden mukaan (suluissa vuoden 2023 tulokset)

  1. Sivut latautuvat riittävän nopeasti – 4,42 (4,38)
  2. Sivusto antaa luotettavan kuvan organisaatiosta – 4,33 (4,16)
  3. Tekstit ovat helposti ymmärrettävässä muodossa – 4,25 (4,19)
  4. Sivusto antaa ammattimaisen kuvan organisaatiosta – 4,16 (4,04)
  5. Sivusto on minulle hyödyllinen – 4,16 (4,15)
  6. Sivusto tarjoaa minulle tarvitsemani mahdollisuudet ottaa yhteyttä kuntaan – 4,07 (3,93)
  7. Löysin kaiken tarvitsemani tiedon edellisellä vierailullani sivustolla – 4,02 (3,80)
  8. Sivustossa liikkuminen on helppoa – 3,97 (3,85)
  9. Sivuston valikoissa on helppo liikkua – 3,90 (3,75)
  10. Sivustossa on kaikki tarvitsemani tieto/sisältö – 3,83 (3,67)
  11. Sivustolla olevien sähköisten palvelujen käyttö on yksinkertaista – 3,81 (3,68)
  12. Hakutoiminto täyttää odotukseni – 3,75 (3,71)
  13. Sivustolla on tarvitsemani itsepalvelumahdollisuudet – 3,69 (3,58)

Verkkosivuston ulkonäköön ja muotoiluun liittyen arvosanat pysyivät viime vuoden tasolla tai nousivat hiukan: Moderni/Vanhanaikainen: 3,34 (3,34), Hyvännäköinen/Ruma 3,78 (3,70), Mielenkiintoinen/Tylsä 3,36 (3,33) ja Hyvin organisoitu/Sekava 3,87 (3,71).

Kiitämme kaikkia vastaajia arvokkaasta palautteesta. Jatkamme verkkosivuston kehittämistä vastausten avulla. Saimme tänäkin vuonna runsaasti avoimia vastauksia ja konkreettisia parannusehdotuksia, jotka ovat meille hyvin hyödyllisiä meidän kehittämistyössämme. 

Käyttäjäkyselyn toteutti Norstat.