Takaisin ajankohtaisiin
25.9.2024 | Kaupunkirata

Kauniaisten aseman tilapäiset kulkureitit ovat aiheuttaneet vakavia vaaratilanteita tänä syksynä. Erityisesti jalankulkijoiden kulku laiturilta toiselle raiteiden yli on aiheuttanut läheltä piti-tilanteita.

Väyläviraston projektipäällikön Tommi Rosenvallin mukaan veturinkuljettajat ovat raportoineet heinäkuun lopun jälkeen Kauniaisten kohdalta noin 20 vaaratilanteesta, joista 5-10 on ollut hätäjarrutuksia.

-Hätäjarrutus on pelastanut ihmishengen, Rosenvall toteaa.

Kauniaisten aseman tilapäiset liikennejärjestelyt ovat johtuneet kaupunkirata-hankkeesta ja uusien raiteiden rakentamisesta. Työmaiden takia alikulkuyhteys jouduttiin sulkemaan kesällä ja kulku ohjaamaan raiteiden yli.

-Vaikka laituripolulla on ääni- ja valovaroituslaitos, on joidenkin junamatkustajien käyttäytyminen aiheuttanut vakavia vaaratilanteita, kun osa matkustajista kiirehtii laituripolun yli lähdössä olevan junan editse. Vain junakuljettajan nopea reagointi on estänyt vakavan onnettomuuden syntymisen, Väylävirasto tiedottaa.

-Laituripolku ei ole suojatie eikä junalla ole väistämisvelvollisuutta. Juna ei pysähdy hätäjarruttaessaan yhtä nopeasti kuin esimerkiksi auto. Ensisijaisen tärkeää on siis se, että matkustajat noudattavat kulkiessaan sääntöjä, eivätkä missään tapauksessa lähde ylittämään raiteita varoitusäänen ja punaisen varoitusvalon ilmoittaessa kulkevasta junasta, Rosenvall muistuttaa.

Yhteys laiturilta toiselle alikulkusillan kautta valmistuu 2026, jolloin tilapäinen radan yli kulku poistuu.

Turvallisuutta on pyritty lisäämään myös laskemalla ohiajavien junien nopeutta. Ne kulkivat aiemmin 80 km/t ja nyt 50 km/t.

TYL-LEKAn projektipäällikkö Esa Juhantila (vas.) ja Väyläviraston projektipäällikkö Tommi Rosenvall toivovat, että kauniaislaiset noudattaisivat asemalla turvallisuusohjeita. Kun valot vilkkuvat ja varoituskello soi, raiteiden yli ei pidä mennä, Juhantila tähdentää.