Barn på granidagen.

Målet med stödet för elevens lärande och skolgång är att varje barn ska få en upplevelse av att lyckas, ha framgång i lärandet och känna sig som en del av skolgemenskapen.

I Grankulla får eleverna det stöd som de behöver för lärande och skolgång i första hand i sin egen närskola. Stödet för eleven planeras alltid i samarbete med barnet och vårdnadshavaren. Vid behov medverkar inte bara elevens egen lärare i planeringen, utan också skolans övriga lärare och elevvårdspersonal.

Stödet för elevens lärande och skolgång bygger på en trestegsmodell och man sätter in allmänt, intensifierat eller särskilt stöd efter elevens behov. Stödbehovet kan variera över tid, varför stödformerna och arrangemangen för undervisningen alltid planeras efter behovet. De olika stödformerna i skolan omfattar bland annat stödundervisning, specialundervisning på deltid, olika flexibla upplägg för undervisningen, tjänster av skolgångsbiträde och olika elevvårdstjänster.

Allmänt, intensifierat och särskilt stöd

Allmänt, intensifierat och särskilt stöd

En elev har rätt att få ett tillräckligt stöd för utveckling och lärande genast när behov uppstår.

Stödformerna planeras och organiseras i samarbete mellan eleven, vårdnadshavarna, lärarna och vid behov den övriga personalen. Stödet kan exempelvis bestå av

  • föregripande stödundervisning
  • specialundervisning på deltid
  • kompanjonundervisning av specialläraren i elevens klass
  • stöd av skolgångsbiträde
  • differentiering
  • anpassning av läromedel
  • möjlighet att använda hjälpmedel.
De tre stegen för stöd

Begreppen allmänt, intensifierat och särskilt stöd används för att beskriva omfattningen och formerna för barnets stöd i skolan. Behovet av stöd kan variera över tid. Samarbete mellan hem och skola gör det möjligt att sätta in rätt sorts stöd i rätt tid för barnet. Vid planeringen av stödet beaktas alltid barnets situation som helhet. Gemensamt uppgjorda planer säkrar att både skolan och hemmet har kunskap om det stöd som barnet behöver och arrangemangen för undervisningen. De stödhandlingar som görs upp för eleven finns i Wilma.

Allmänt stöd tillhör alla barn och ges så fort behovet av stöd uppstår. Det allmänna stödet är en del av småbarnspedagogikens och förskoleundervisningens grundläggande verksamhet och består av individuella stödformer. Pedagogiska, strukturella och vårdinriktade stödformer, samt samarbete och konsultation, finns också tillgängliga vid behov inom det allmänna stödet. För det allmänna stödet görs inte ett förvaltningsbeslut. När barnet omfattas av det allmänna stödets stödtjänster görs dock ett förvaltningsbeslut.

Intensifierat stöd är individuellt och gemensamt planerat och har en starkare intensitet än det allmänna stödet. Stödet ges under en kortare eller länge tid enligt barnets individuella behov och påbörjas genast då stödbehovet uppstår. Intensifierat stöd består av flera stödformer som tillämpas regelbundet och samtidigt. För det intensifierade stödet görs ett förvaltningsbeslut.

Särskilt stöd är den starkaste stödformen som ges inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Särskilt stöd utgörs av flera stödformer och stödtjänster, samt behövs kontinuerligt och på heltid. Inom småbarnspedagogiken kan man direkt inleda stödet på denna nivå, genast då stödbehovet uppstår. Barnets särskilda stöd dokumenteras i småbarnspedagogiken i barnets plan för småbarnspedagogik. Inom förskoleundervisningen dokumenteras barnets särskilda stöd i barnets individuella plan (IP). För det särskilda stödet görs egna förvaltningsbeslut inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen.

Allmänt stöd: barnets stödbehov är tillfälligt och kortvarigt. intensifierat stöd: barnet behöver regelbundet stöd/flera olika stödformer. särskilt stöd: barnet behöver individuellt och kontinuerligt stöd.

Uppläggning av särskilt stöd

Särskilt stöd ska ges elever som inte i tillräcklig utsträckning når målen för tillväxt, utveckling och lärande trots andra former av stöd. Det särskilda stödet ska alltid vara systematiskt och ta hänsyn till elevens situation som helhet. En individuell plan för hur undervisningen ska ordnas (IP) görs upp för eleven. Där för man in det stöd som eleven ges. Elevens IP ses över två gånger per läsår. IP görs upp i Wilma och kan läsas av vårdnadshavarna.

Med elevens fördel och möjligheterna att ordna undervisningen i åtanke kan det särskilda stödet ordnas

  • i samband med övrig undervisning i elevens närskola
  • helt eller delvis i smågrupp i elevens närskola.

Planerna för en lämplig undervisningsgrupp görs upp i samarbete mellan skolan, eleven, vårdnadshavaren och eventuella samarbetsparter.

Annat stöd i skolan

Annat stöd i skolan

Skolgångsbiträdena stöder elevens lärande och skolgång under skoldagen, och arbetar i eftermiddagsklubbarna på eftermiddagarna.

En helhetsbedömning av assistansbehovet görs som ett inslag i de övriga stödinsatserna för eleven. Rektorn ansvarar för biträdestjänsterna i skolan och planerar allokeringen av sådana i samarbete med den övriga personalen.

I fråga om det allmänna och intensifierade stödet skrivs biträdestjänsterna vid behov in i planen för lärande. Beslut om vilka biträdestjänster en elev ska få fattas inom ramen för beslutet om särskilt stöd, och fördelningen av tjänsterna skrivs in i elevens IP.

Hjälpmedel

En elev har rätt att få de hjälpmedel som är nödvändiga för deltagande i undervisningen. Behovet av hjälpmedel kan gälla specifika behov för att se, höra, röra sig eller lära sig. Hjälpmedlen används systematiskt och användningen och nyttan av dem bedöms i elevens pedagogiska handlingar. I fråga om eventuella behov av hjälpmedel ska man kontakta elevens lärare.

Ordlista i stöd för lärande

Stödundervisning

Stödundervisning erbjuds när ett barn behöver extra stöd i sina studier. Ambitionen är att sätta in stödundervisning med framförhållning, redan innan några större hinder för lärande och studieframgång hinner uppstå. Stödundervisningen ges antingen under lektioner eller utom lektionstid. Stödundervisning ges vid behov även på barnets eget modersmål, då det är något annat än finska eller svenska.

Specialundervisning på deltid

Genom specialundervisning på deltid förbättrar man förutsättningarna för lärande och förhindrar att problem på olika områden av lärandet växer. Specialundervisning på deltid ges om barnet till exempel har svårigheter med språkliga eller matematiska färdigheter, inlärning i enskilda läroämnen, studiefärdigheter, sociala färdigheter eller skolgången. Specialundervisningen på deltid ordnas som kompanjonundervisning, i smågrupp eller ibland som individuell undervisning. Målen för och innehållet i specialundervisningen på deltid ska inpassas i barnets övriga undervisning.

Flexibel uppläggning av undervisningen

En flexibel uppläggning av undervisningen kan stödja barnet. Genom lektioner med delad klass och samtidiga lektioner för hela årskursen möjliggörs studier i mindre grupper.

  • Med samtidiga lektioner för hela årskursen avses att lektioner i samma ämne sätts in samtidigt i läsordningen för en årskurs.
  • Differentiering är en metod för att beakta behoven i undervisningsgruppen och skillnaderna mellan barn i undervisningen. Differentieringen kan gälla bland annat undervisningens innehåll, vilka läromedel och metoder som används, arbetssätten samt antalet skol- och hemuppgifter och den tid som anslås för dem.
Plan för elevens lärande

En plan för elevens lärande är en kartläggning av barnets behov av stöd som görs upp i samarbete mellan läraren, barnet och vårdnadshavaren, och en plan för de stödformer barnet behöver och genomförandet av stödet. Om en plan för elevens lärande har gjorts upp är den införd i Wilma.

IP

IP står för individuell plan för hur undervisningen ska ordnas. Där för man in de mål man ställt upp och de stödformer man sätter in för barnet. Om en IP har gjorts upp för barnet är den införd i Wilma.

Flerspråkiga elever

Flerspråkiga elever

Allt fler elever har en flerspråkig bakgrund och det är viktigt att var och en får känna att hens egen språkbakgrund och alla språkkunskaper accepteras.

I en språkmedveten undervisning betraktas flerspråkighet som en resurs. Vi stödjer utvecklingen av elevens svenska inom alla läroämnen. Vi beaktar differentiering och eleven får stöd för skolgången t.ex. av ett skolgångsbiträde eller en lärare i svenska som andraspråk.

Alla elever har rätt till undervisning i sitt eget modersmål. En flerspråkig elev kan studera svenska som andra språk inom ämnet modersmål och litteratur under hela den grundläggande utbildningen.

Förberedande undervisning

Förberedande undervisning har som syfte att lära ut grunderna i svenska. Den förberedande undervisningen ges vid behov som integrerad undervisning i de allmänna grupperna eller inom en egen grupp.