Tillbaka till aktuellt
23.1.2025 | Småbarnspedagogik och utbildning

Familjerna gav småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen skolvitsordet 9,04. 
Familjerna är mycket nöjda med småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen i huvudstadsregionen. Detta framgår av en kundenkät som städerna låtit göra tillsammans. 

Städerna Esbo, Helsingfors, Grankulla och Vanda genomförde 23.10–17.11.2024 en enkät för vårdnadshavare med barn i kommunal och privat småbarnspedagogik och förskoleundervisning. 

Enkäten skickades ut till omkring 54 400 barns vårdnadshavare. Den besvarades av 11 582 familjer med barn i småbarnspedagogiken. Enkäten genomfördes av Taloustutkimus. 

Vårdnadshavarna har blivit nöjdare 

Familjerna gav småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen skolvitsordet 9,04. 

Vårdnadshavarnas tillfredsställelse har ökat jämfört med den föregående enkäten. År 2022 gav vårdnadshavarna det allmänna vitsordet 8,8 i enkäten. 

– Av svarspersonerna gav 40 procent småbarnspedagogiken i huvudstadsregionen en full tia och drygt en tredjedel gav en nia. Det kommer nästan ingen dålig respons alls, berättar Timo Myllymäki, Senior Insight Manager på Taloustutkimus. 

– Det är också värt att notera att föräldrarnas bedömningar också har varit utmärkta i tidigare enkäter. Arbetet som utförs inom småbarnspedagogiken i huvudstadsregionen är långsiktigt högklassigt, säger Myllymäki. 

Familjerna uppskattar personalen 

Familjerna är mycket nöjda med förfaringssätten då barnen börjar i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. 

Vårdnadshavarna uppskattar särskilt introduktionsperioden när en plats är ny samt hur inledningsprocessen är organiserad. 

Av de vårdnadshavare som svarade på enkäten och som har barn som börjat inom småbarnspedagogiken eller förskoleundervisningen hösten 2024 anser 90 procent att barnets behov beaktades väl när verksamheten inleddes. 

– Metoden Föra barnen på tal som används i Grankulla har visat sig vara ett utmärkt verktyg i övergångsskedena. Det blir lättare att börja i småbarnspedagogik då man ger utrymme att möta barnens och familjernas individuella önskemål och tankar och skapar en grund för gott samarbete, säger Annika Hiitola, chef för småbarnspedagogiken i Grankulla.  

Av de vårdnadshavare som svarat på enkäten upplever 95 procent att de blir bemötta på ett uppskattande och vänligt sätt inom småbarnspedagogiken eller förskoleundervisningen. 

Av svarspersonerna anser 90 procent att personalen lyssnar på deras önskemål och feedback. 

Familjerna är nöjda med det stöd som barnet får 

Vårdnadshavarna är också mycket nöjda med barnets trivsel och det stöd barnet får inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. 

Av de vårdnadshavare som svarade på enkäten anser 90 procent att barnet får det stöd det behöver i sin egen grupp. Av svarspersonerna anser 95 procent att personalen i gruppen är positiva och uppmuntrande i förhållande till barnet. 

– I Helsingfors har vi under de senaste åren kraftigt utvecklat inkluderande småbarnspedagogik och stärkt personalens kompetens när det gäller att stödja barn samt ökat olika stödresurser. Det är fint att vårdnadshavarna också kan se det här arbetet, säger Miia Kemppi, chef för småbarnspedagogiken i Helsingfors. 

Lek och kompisar är barnens favoriter som står sig 

Av de vårdnadshavare som svarade på enkäten berättar 93 procent att deras barn är ivrigt att lära sig och 92 procent anser att barnet har vänner inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. 

– Det är en glädje att se att så många vårdnadshavare upplever att deras barn är intresserade av att lära sig och har hittat vänner inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen, säger Virpi Mattila, chef för den finska småbarnspedagogiken i Esbo. 

– Det är viktigt att vi stärker den här gnistan att lära sig, för den lägger grunden för livslångt lärande. Kamratrelationer är i sin tur viktiga för barnets utveckling, särskilt när det gäller att utveckla de sociala färdigheterna, säger Mattila. 

I enkäten frågade man barnen vad som gör dem glada i daghemmet. Barnen får mest glädje av att leka, av vänner och av vänliga vuxna. 

– Det är skönt att höra att barn gläds över lek, vänner och varmhjärtade vuxna. Växelverkan är en av de viktigaste komponenterna i en högklassig småbarnspedagogik, och vi vill stärka den också i fortsättningen, säger Katjamaria Halme, utvecklingschef inom småbarnspedagogiken i Vanda. 

Olika slags konflikter med andra barn är till förtret för barnen. 

– Kamratfärdigheter och emotionella färdigheter lär man sig i växelverkan med andra och vi vuxna ska lära ut sådana inom småbarnspedagogiken.  I en trygg daghemsmiljö övas de här färdigheterna upp varje dag i olika situationer, säger Katjamaria Halme. 

Bakgrund om enkäten 

Enkäten kunde besvaras på finska, svenska, engelska, estniska, ryska, albanska, arabiska och somaliska. 

Svarsprocenten i undersökningen är 19 procent. I Grankulla är svarsprocenten 46 procent, i Vanda 24 procent, i Esbo 18 procent och i Helsingfors 17 procent. 

Huvudstadsregionens städer har genomfört enkäten sedan 2008. Städerna utnyttjar enkätens resultat i utvecklingen av småbarnspedagogiken. 

Avsikten är att kundenkäten nästa gång genomförs år 2026. 

Ladda ner resultatrapporten: 

Närmare uppgifter: 

Helsingfors: 

Esbo: 

Vanda: 

Grankulla: