Tillbaka till aktuellt
11.11.2024

Vi genomförde detta år igen en enkät för att få respons om webbplatsen av användarna. Enkäten var öppen 18.9–17.10 och vi fick nästan 400 svar. 

Av de som svarade var det närmare 100 som besökte webbplatsen för första gången, medan resten hade besökt den tidigare. Hälften uppgav att de bor i Grankulla och resten att de bor i en annan kommun, främst grannkommunen Esbo.

Användarna letade detta år mest information om nyheter och aktuella händelser (29 % av dem som svarade) samt sport, fritid eller friluftsliv (27 %). Övriga teman som många letade efter var kultur, nöje och evenemang (16 %) samt trafik, planering och parkeringsinformation (16 %). Särskilt trafik, planering och parkeringsinformation söktes mer än förra året, vilket troligen främst beror på stadsbaneprojektet.

Sammanlagt 79 % ansåg att de i samband med sitt senaste besök på webbplatsen hade hittat all den information som de sökte. Förra året var motsvarande siffra 68 %. Av de som svarade var 11 % av annan åsikt eller helt av annan åsikt, förra året 16 %.

Enkätresultaten omvandlade till indextal 1–5. Alla påståenden fick bättre poäng än förra året. Också webbplatsens helhetspoäng, 3,98, steg från förra året (3,84).

Påståenden enligt poäng (i parentes resultatet från 2023):

  1. Webbplatsen laddas tillräckligt snabbt – 4,42 (4,38)
  2. Webbplatsen ger ett pålitligt intryck av organisationen – 4,33 (4,16)
  3. Texterna är skrivna på ett lättförståeligt sätt – 4,25 (4,19)
  4. Webbplatsen ger ett professionellt intryck av organisationen – 4,16 (4,04)
  5. Webbplatsen är nyttig för mig – 4,16 (4,15)
  6. Webbplatsen erbjuder de möjligheter jag behöver för att kontakta kommunen – 4,07 (3,93)
  7. Vid mitt förra besök hittade jag all den information jag behövde 4,02 (3,80)
  8. Det är enkelt att navigera på webbplatsen – 3,97 (3,85)
  9. Det är enkelt att navigera i menyerna på webbplatsen – 3,90 (3,75)
  10. Webbplatsen innehåller all den information jag behöver – 3,83 (3,67)
  11. Det är enkelt att använda de elektroniska tjänsterna på webbplatsen – 3,81 (3,68)
  12. Sökfunktionen lever upp till mina förväntningar – 3,75 (3,71)
  13. Webbplatsen erbjuder de självbetjäningstjänster jag behöver 3,69 (3,58)

När det gäller webbplatsens utseende och design förblev poängen på samma nivå som förra året eller steg något: Modern/Föråldrad: 3,34 (3,34), Snygg/Ful: 3,78 (3,70), Intressant/Tråkig: 3,36 (3,33) och Välorganiserad/Oorganiserad: 3,87 (3,71).

Vi vill tacka alla som svarat på enkäten för den värdefulla responsen. Vi fortsätter att utveckla webbplatsen med hjälp av svaren. Vi fick också många öppna svar och konkreta förbättringsförslag. Dessa hjälper oss i vårt utvecklingsarbete. 

Norstat förverkligade användarenkäten.