Hälsa, åldrande och funktionsnedsättning
På den här sidan hittar du information om bland annat hälso- och sjukvård, missbrukar- och mentalvårdstjänster, tjänster i anslutning till funktionsnedsättning och åldrande.
Västra Nylands välfärdsområde tar hand om Grankullabornas hälsa. I huvudstadsregionen finns också privata läkarstationer. Privata hälso- och sjukvårdstjänster kostar mer, men ofta får du tid där snabbare än på en offentlig hälsostation.
I Finland indelas hälso- och sjukvårdstjänsterna i primärvård och specialiserad sjukvård.
Om du arbetar i Finland har du rätt till företagshälsovård. Det är gratis för dig. Din arbetsgivare ansvarar för att ordna företagshälsovård.
Grundläggande information om hälso- och sjukvårdstjänster
Hur bokar jag tid till hälso- och sjukvårdstjänster?
Om du blir sjuk ska du först kontakta din egen hälsostation. Där kan du boka tid till sjukskötare eller läkare. Du får tid snabbare om du har ett brådskande besvär. Om du inte behöver brådskande vård måste du vänta längre.
Om du behöver specialiserad sjukvård skriver läkaren vid hälsostationen eller det privata hälsoföretaget en remiss till dig. Om du har ett FPA-kort ska du alltid ta med det när du besöker en hälso- och sjukvårdsmottagning.
I Grankulla finns en hälsostation. Din egen hälsostation är den hälsostation som ligger närmast ditt hem. Hälsostationerna erbjuder vård för både vuxna och barn.
Du kan boka tid till hälsostationen på numret +358 9 47636400. Telefontjänsten är öppen från måndag till fredag kl. 8.00–15.30.
När du ringer till numret kopplas samtalet till återuppringningstjänsten. En sjukskötare ringer tillbaka till samma nummer som du har ringt från. Kom ihåg att svara på samtalet som kommer från ett okänt nummer.
Tolktjänst
När du får samtalet kan du vid behov be om en tolk till telefonen. Berätta på vilket språk du behöver tolk. Säg till exempel ”tolk albanska”.
Jag behöver hjälp snabbt
I livshotande situationer ska du alltid ringa nödnumret 112. Ring numret om du ser en farlig situation och det behövs till exempel ambulans, brandkår eller polis till platsen. Lyssna på nödcentralens anvisningar och svara lugnt på frågorna. De anställda vid nödcentralen talar finska, svenska och engelska. Du kan också be om en tolk till telefonen.
Om du är osäker på om ditt hälsoärende är brådskande kan du alltid ringa journumret 116 117. Telefonen besvaras av en automat som ger anvisningar. Om du inte förstår anvisningarna på finska, svenska eller engelska, vänta så länge att talet tar slut och samtalet avbryts. Ditt nummer sparas i systemet och en sjukskötare ringer tillbaka. När du får samtalet kan du be om en tolk till telefonen. Berätta på vilket språk du behöver tolk. Säg till exempel ”tolk albanska”.
Om du behöver brådskande vård kvällstid eller under veckoslutet när hälsostationerna är stängda har Jorv i Esbo sjukhusjour. Ring dock journumret innan du åker till jouren.
Tandläkare (munhälsovård)
Inom munhälsovården vårdas tänderna och munhälsan.
Om mun- och tandbesvären inte kräver brådskande vård, ring tidsbokningsnumret +358 29 1512770. Telefontjänsten är öppen vardagar kl. 8–16.
Samtalet kopplas till återuppringningstjänsten. Vårdpersonalen ringer tillbaka till samma nummer som du har ringt från. Kom ihåg att svara på samtalet som kommer från ett okänt nummer.
Tandvårdens jour erbjuder hjälp i brådskande situationer. Kontakta jourens telefonnummer till exempel om du har kraftig tandvärk eller om en tand har gått sönder.
Journumret +358 29 1512860 betjänar vardagar kl. 7–16.
Barn i skolåldern får genomgå regelbundna tandkontroller via skolhälsovården.
Vad kostar hälsovårdstjänsterna?
Användningen av hälso- och sjukvårdstjänster är i allmänhet avgiftsbelagd. Priset varierar beroende på tjänsten. De offentliga hälsovårdstjänsterna är förmånligare än de privata, eftersom de finansieras med gemensamma skattemedel.
Kom ihåg att avboka din tidsbokning om du inte behöver den. Du måste betala besöksavgiften om du inte avbokar tiden men inte går till platsen.
Privata hälso- och sjukvårdstjänster finns på företagens webbplatser.
Anskaffning av läkemedel
Apoteken säljer både receptbelagda och receptfria läkemedel. För en stor del av läkemedlen behöver du ett recept som skrivits ut av en läkare. Receptfritt kan du köpa så kallade egenvårdsläkemedel. Till exempel vissa milda smärtstillande läkemedel, förkylningsläkemedel och allergiläkemedel.
Om du har en finländsk personbeteckning kan du använda ett elektroniskt e-recept. När du visar upp ditt identitetsbevis eller FPA-kort på apoteket ser apotekets personal dina recept.
Om du inte har en finländsk personbeteckning skriver läkaren ut ett recept åt dig utifrån namn och födelsedatum. Då behöver du på apoteket en patientanvisning med streckkod som läkaren gett dig.
Förnyande av recept
Om ditt recept går ut eller du har använt det till slut, men du fortfarande behöver läkemedlet, be läkaren förnya receptet.
Du kan förnya receptet:
- elektroniskt i webbtjänsten MittKanta.fi. Tjänsten kräver stark autentisering (till exempel nätbankskoder).
- genom att ringa den egna hälsostationen.
- genom att be apoteket om hjälp. Detta är ofta avgiftsbelagt.
Reservera minst åtta vardagar för att förnya receptet.
Hälsovård för skolelever och studerande
Skolhälsovården och studerandehälsovården stöder elevernas hälsa och välbefinnande och hjälper dem i lärandet. Tjänsterna är gratis. Skolhälsovården är avsedd för elever som studerar i årskurs 1–9. Studerandehälsovården tar hand om hälsan hos studerande på andra stadiet. Studerande på andra stadiet går till exempel i gymnasiet eller yrkesskola.
I skolorna arbetar hälsovårdare, kuratorer och psykologer. Skolkuratorer och psykologer stöder eleverna i deras psykiska välbefinnande, olika livssituationer och skolgångsfrågor. I skolan får barnen också till exempel regelbundna hälsoundersökningar samt vaccinationer enligt det finländska vaccinationsprogrammet.
- Läs mer om skol- och studerandehälsovården på Västra Nylands välfärdsområdes webbplats.
- Läs mer om skolhälsovården i Grankulla för gymnasie-elever
- Läs mer om skolhälsovården i Grankulla för elever
Om du avlägger grundexamen vid en högskola kan du använda Studenternas hälsovårdsstiftelses (SHVS) hälsovårdstjänster. Högskolor är universitet och yrkeshögskolor.
SHVS erbjuder bland annat tjänster av läkare, tandläkare och yrkesutbildade personer inom psykisk hälsa.
För att du ska kunna få SHVS tjänster måste du ha anmält dig som närvarande studerande till den pågående terminen vid din egen högskola. Högskolestuderande måste också betala hälsovårdsavgiften till FPA. Avgiften ska betalas för varje termin. FPA skickar ingen separat faktura för betalningen, utan man måste komma ihåg att betala den själv.
Särskilda behov
I Finland är det normalt och tryggt att tala om alla frågor som gäller hälsa och välfärd. Fråga modigt efter hjälp av vårdpersonalen. De hjälper dig gärna.
Stöd för psykisk hälsa
Alla behöver ibland stöd i en svår livssituation. Bli inte ensam med dina bekymmer. Be modigt om hjälp! Målet med mentalvårds- och missbrukartjänsterna är att öka det psykiska välbefinnandet och minska de skador som användningen av rusmedel orsakar.
- Läs mer om att ta hand om den psykiska hälsan på webbplatsen InfoFinland.fi på flera språk.
- Läs mer om att få hjälp med rusmedelsberoende på webbplatsen InfoFinland.fi på flera språk
Kontakta mentalvårdstjänsterna om
- du har rädslor som begränsar livet.
- du är ångestfylld eller deprimerad eller har självdestruktiva tankar.
- du lider av något annat psykiskt problem.
Du kan kontakta oss genom att ringa tidsbokningsnumret +358 29 1512295. Telefontjänsten är öppen vardagar kl. 8–16. Det finns en återuppringningstjänst.
Du kan komma till mottagningen på servicetorget i Iso Omena för inledande samtal. Du behöver inte boka tid på förhand. Vid behov får du en tolk för samtalet.
Du kan också själv göra den inledande kartläggningen på finska, svenska eller engelska på webbplatsen Terapinavigaattori.fi.
- Se närmare information om tidsbokningen för mentalvårdstjänster på Västra Nylands välfärdsområdes webbplats.
- Läs mer om mentalvårds- och missbrukartjänster på servicetorget i Iso Omena.
- Bekanta dig med webbplatsen Terapinavigatorn.
Annat stöd för den psykiska hälsan
Psykporten.fi är en webbplats som erbjuder information om psykisk hälsa. I tjänsten hittar du till exempel symtomenkäter, egenvårdsprogram och nätterapi. En del av innehållet har översatts till finska och svenska samt till engelska, ryska och ukrainska.
MIELI rf:s Kristelefon erbjuder samtalshjälp för personer i kris konfidentiellt och anonymt. Diskussion i kristelefonen är till hjälp i en svår situation och underlättar när man mår dåligt. Målet med kristelefonen är att förebygga självmord. Kristelefonen betjänar på finska, svenska, engelska, ryska och ukrainska.
Preventivmedel, abort och sexuell hälsa
Både den offentliga och den privata hälso- och sjukvården erbjuder råd i frågor som gäller preventivmedel, könssjukdomar och annan sexuell hälsa.
Du kan köpa kondomer till exempel i butiker, kiosker eller apotek. För p-piller behöver du ett recept från en läkare. Personer under 20 år får gratis preventivmedel från preventivmedelsrådgivningen.
I Finland har kvinnan rätt att själv bestämma om hon vill avbryta en graviditet. Om du vill göra abort ska du kontakta hälso- och sjukvården i ett så tidigt skede som möjligt.
- Läs mer om preventivmedel och sexuell hälsa på webbplatsen InfoFinland.fi på flera språk.(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
- Läs mer om abort på webbplatsen InfoFinland.fi på flera språk.(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Kontakta rådgivningen om preventivmedel och sexuell hälsa i följande ärenden:
- frågor om preventivmedel
- frågor om könssjukdomar
- avbrytande av graviditet, dvs. abort
- samtalsstöd i frågor som gäller sexualitet
- smärtsamma, uteblivande eller rikliga menstruationer
- sexuellt utnyttjande eller trakasserier.
Boka tid till rådgivningen elektroniskt eller genom att ringa hälsostationen.
- Boka tiden elektroniskt i Västra Nylands välfärdsområdes kundportal. Portalen kräver stark autentisering med till exempel bankkoder.
- Se hälsostationens kontaktuppgifter på Västra Nylands välfärdsområdes sidor.
Kvinnlig könsstympning och omskärelse av pojkar
Könsstympning av flickor är ett brott i Finland. Det kan leda till flera års fängelse. Det är också ett brott att låta utföra könsstympning av en flicka utomlands.
Om du har genomgått en sådan operation kan du få en öppningsoperation eller en korrigeringsoperation. Fråga mer på din egen hälsostation.
Fundera noga på om det är nödvändigt med omskärelse av en pojke. Om pojken är tillräckligt gammal för att säga sin åsikt måste man be honom om lov. Ingreppet får inte göras om personen motsätter sig det. Om pojken har två vårdnadshavare ska båda vårdnadshavarna ge ett skriftligt samtycke till operationen.
Om det inte finns någon medicinsk orsak till att omskära en pojke kan det inte göras inom de offentliga hälso- och sjukvårdstjänsterna. Då måste du betala för operationen själv. Endast en läkare får utföra operationen. Den måste utföras under sterila förhållanden. Läkaren måste sköta smärtlindringen.
Fråga mer om omskärelse av pojkar på rådgivningen, hälsostationen eller av skolans hälsovårdare.
Utmaningar kopplade till barns eller ungas utveckling och uppväxt
Barnrådgivningen följer upp och främjar den fysiska, psykiska och sociala uppväxten och utvecklingen hos barn under skolåldern. Om du har frågor om barnets hälsa eller familjelivet ska du alltid modigt fråga rådgivningen om råd.
- Läs mer om rådgivningens stöd för familjer på Västra Nylands välfärdsområdes webbplats.
- Läs mer om barns hälsa på webbplatsen InfoFinland.fi på flera språk.
Barnet har utmaningar med talutvecklingen (talterapi)
Talterapi hjälper barn och unga som till exempel har utmaningar med tal, talförståelse eller interaktion.
Kontakta talterapin om du är orolig för ditt barns eller din minderåriga ungas
- talutveckling eller otydliga tal
- språkliga utveckling eller talförståelse
- interaktionsfärdigheter
- stamning, uttalsfel eller ätstörningar.
Ta upp saken på rådgivningen, daghemmet eller med skolans hälsovårdare. Talterapin är avgiftsfri.
I Esbo ordnas talterapi av Västra Nylands välfärdsområde (LUVN).
Barnet har utmaningar med vardagliga aktiviteter eller koncentrationen (ergoterapi)
Ergoterapin ger dig råd om ditt barns utveckling har fördröjts jämfört med den normala åldersnivån. Din familj får metoder för att stärka barnets färdigheter.
Kontakta ergoterapin om ditt barn har svårigheter med till exempel
- ätande
- påklädning
- att vara med kompisar eller leka
- koncentration
- övergångssituationer.
En övergångssituation innebär en förändring, en ny sak. Barnet har ofta nytta av att diskutera, vad som händer härnäst, vart man ska gå, hur det är där och vad som händer där.
Ergoterapeuten samarbetar med familjen. Ergoterapeuten kontaktar vid behov även andra yrkesutbildade personer så att barnets rehabilitering kan stödjas.
Om du är orolig för ditt barns utveckling ska du föra saken på tal på rådgivningen, på daghemmet eller inom skolhälsovården. Ergoterapin är avgiftsfri.
I Esbo ordnas ergoterapi av Västra Nylands välfärdsområde (LUVN).
Barnet har utmaningar i sociala relationer (uppfostrings- och familjerådgivning)
Uppfostrings- och familjerådgivning stöder dig i barnuppfostran, problematiska familjesituationer och kriser.
Be om råd till exempel om
- du är orolig för ditt barns beteende.
- barnet har svårigheter i sociala relationer.
- det har förekommit stora förändringar eller förluster i er familj.
- det förekommer upprepade konflikter i familjen.
Tjänsten är avsedd för familjer med barn eller unga under 18 år. Du kan också få rådgivning under graviditeten. Tjänsten är avgiftsfri.
I Esbo ordnas uppfostrings- och familjerådgivning av Västra Nylands välfärdsområde (LUVN).
Du kan kontakta familjetjänsterna på numret +358 29 1512360. Telefontid från måndag till fredag kl. 9–14. Du kan be om en tolk till telefonen.
Frågor om funktionsnedsättning
I Finland har personer med funktionsnedsättning rätt att leva ett normalt liv; studera, arbeta och bilda familj. Många tjänster hjälper personer med en skada eller sjukdom att klara sig. Du kan få hjälp till exempel i frågor som gäller boende eller rörlighet.
Servicen för personer med personer med funktionsnedsättning är avsedd för personer med långvarig skada eller sjukdom. Vårdpersonalen bedömer behovet individuellt, vid behov genom att lyssna på dina närstående.
Det kan vara möjligt att få ekonomiskt stöd från FPA på grund av funktionsnedsättning eller långvarig sjukdom. Både barn och vuxna kan få handikappbidrag.
- Läs mer om tjänsterna för personer med funktionsnedsättning på webbplatsen InfoFinland.fi på flera språk.
- Läs mer om handikappförmåner på FPA:s webbplats.
Västra Nylands välfärdsområde (LUVN) ansvarar för servicen för personer med funktionsnedsättning i Esbo.
Kontakta först rådgivningen inom tjänsterna för personer med funktionsnedsättning. Du kan få råd till exempel per telefon eller genom att komma överens om ett möte med en expert inom tjänsterna för personer med funktionsnedsättning.
Telefonnumret till tjänsterna för personer med funktionsnedsättning är +358 29 1512425. Telefontiden är måndagar, onsdagar och fredagar kl. 9–11 och 12–15. Du kan be om en tolk till telefonen.
E-postadressen till tjänsterna för personer med funktionsnedsättning är vammaispalvelut@luvn.fi.
Du kan också kontakta Stödcentret Hilma. Hilma hjälper invandrare med funktionsnedsättning och deras närstående. Du får information om tjänster och rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Hilma erbjuder också rådgivning om tjänster och stöd för funktionsnedsättning.
Åldrande
En äldre person kan behöva hjälp med vardagen och med att klara sig hemma.
Västra Nylands Seniori-Info hjälper och ger råd till personer över 65 år och deras närstående. Ta kontakt till exempel om
- du behöver hjälp med att bo hemma eller inte längre kan bo hemma.
- du behöver hjälp med att röra på dig.
- du behöver information om tjänster för personer med minnessjukdom.
- du vill vara närståendevårdare för din make/maka eller dina föräldrar.
De anställda vid Seniori-info söker olika lösningar och alternativ tillsammans med dig. Du får information om tjänster. I hälsofrågor ska du alltid kontakta hälsostationen.
Du får kontakt med Seniori-info per telefon, med en elektronisk blankett eller per e-post. Vid behov kan du be om en tolk till telefonen.
Telefonnumret är +358 29 1512270. Telefontjänsten är öppen vardagar kl. 9–15.
E-postadressen är seniori-info@luvn.fi. Ange i rubriken den kommun där du bor (Esbo).
- Läs mer om åldrande i Finland på webbplatsen InfoFinland.fi på flera språk.
- Läs mer om olika tjänster för äldre på Västra Nylands välfärdsområdes webbplats.
- Läs mer om närståendevård på flera olika språk på webbplatsen Omaisneuvo.fi.
Jade yhteisö rf. erbjuder olika typer av kamratstödsverksamhet och verksamhet som stöder välbefinnandet för invandrare över 50 år i Esbo.