Stadsbanan i Esbo (EsKa) är ett gemensamt projekt för Trafikledsverket, Esbo och Grankulla. Projektet går ut på att bygga ett nytt spårpar mellan Alberga och Köklax.

De två tilläggspåren ger fjärrtrafiken och den lokala snabba pendeltrafiken egna spår. Utvecklingen av järnvägen hjälper staden på vägen mot en utsläppsfri framtid.

Under byggandet av stadsbanan (tågbanan) förbättras och utvecklas också stationerna och stationsområdena. Förutom dessa innehåller projektet också mindre separata projekt, såsom Kustbanan för gång- och cykeltrafik samt trafikrondellen vid Posttorget.

Tågtrafiken och Tunnelvägen avstängd 24.6–28.7.

Under byggnadsskedet kommer spårtrafiken att vara avständ flera gånger. Det första stora avbrottet är efter midsommaren 2024, då tågtrafiken är avstängd 24.6–28.7. Samtidigt är Tunnelvägen avstängd och buss- och biltrafiken styrs via omvägar i Grankulla centrum. HRT ersätter tågturer med bussförbindelser.

Under avbrottet kan bussar, cyklister och fotgängare korsa spåren via en tillfällig överfart på Forsellesvägen och Helsingforsvägen. Tunneln för gång- och cykeltrafik under Bolagsvägen är i bruk under hela avstängningstiden. Biltrafiken leds om via Gröndal/Ring 2 och Björkgård. 

Byggandet av stadsbanan i Grankulla

I Grankulla började entreprenaden under vårvintern 2024 på både områdesentreprenaden 2 och 3. Förutom banbygget utförs krävande grundbyggnadsarbeten både för broar och stationerna.

Som entreprenörer fungerar arbetssamföretaget TYL LEKA (NRC och YIT) på områdesentreprenaden 2 (AU2) och Destia på områdesentreprenaden 3 (AU3). Stora delprojekt i Grankullas områdesentreprenader 2 & 3 är:

  • Fasanstigens tunnel som byggs om och görs bredare
  • Grankulla station och Tunnelvägens tunnel
  • Flyttandet av Bolagsvägens tunnel
  • Stationsarbetet i Björkgård

Responskanal finns på Trafikledsverkets sidor, en blankett nere på sidan.

Kamera vid Posttorgets trafikrondell

Kamerans dataskyddsbeskrivning finns att få från staden. Tjänsten möjliggörs av Raksakamera.fi