Taustatietoa
Espoon kaupunkirata on Kauniaisten, Espoon ja Väyläviraston yhteishanke, jossa rakennetaan kaksi lisäraidetta Espoon Leppävaarasta Kauniaisten läpi Kauklahteen.
Kauniaisten kaupunki on mukana kehittämässä pääkaupunkiseudun junaliikennettä ja kaupunkiradan rakentamista. Suomen hallitus päätti kesäkuussa 2020 Espoon kaupunkiradan rakentamisesta, joka on osa ensimmäistä vaihetta uuden nopean raideyhteyden rakentamisessa Helsingin ja Turun välille.
Hankkeen suunnittelu käynnistyi keväällä 2021 ja nyt käynnistyvän rakentamisen odotetaan valmistuvan vuoteen 2028 mennessä. Hankkeen kokonaiskustannus on n. 350 miljoonaa euroa, joka jakaantuu valtion, Espoon- ja Kauniaisten kaupunkien kesken. Hankkeelle on myönnetty EU rahoitusta CEF-tuen muodossa.
Kaupunkirata muodostuu käytännössä kahdesta lisäraiteesta, jotka rakennetaan välille Leppävaara-Kauklahti. Kaksi lisäraidetta sallivat sen, että kaukoliikenteellä ja nopealla lähiliikenteellä on käytössään kaksi omaa raidetta (pohjoinen raidepari) ja kaupunkilähiliikenteellä kaksi omaa raidetta (eteläinen raidepari). Radan kehittäminen auttaa myös kaupunkia tavoitteessaan edetä kohti päästötöntä tulevaisuutta.
Alueurakat
Kaupunkiratahanke on jaettu useampaan pienempään urakkaan, joista suurimmat ja tärkeimmät ovat neljä alueurakkaa (AU1-AU4). Alueurakka 1 (AU1) on väli Leppävaarasta Keraan, AU2 Kauniainen, AU3 Koivuhovista Espoon keskukseen ja AU4 Espoon keskuksesta Kauklahteen.
Kauniaisten osuus jakaantuu käytännössä alueurakka 2:een ja alueurakka 3:een. Urakoitsijana alueurakka 2:ssa toimii työyhteenliittymä TYL LEKA (NRC ja YIT) ja alueurakka 3:ssa Destia.