Valikko

Terveysasema

Kiireellinen hoidon tarve,
puh. 09-8789 1350 klo 8-15.30

Jos tarvitset hoitoa saman päivän aikana, ota yhteys terveysasemalle mieluiten heti aamulla klo 8-10.

Hoitaja soittaa takaisin ja arvioi puhelimessa tilanteen ja ohjaa sinut tarkoituksenmukaiseen hoitopaikkaan. Kiireellisessä sairaustapauksessa vastaanotolle pääsee samana päivänä. Hätätilanteessa on mahdollista tulla ilman ajanvarausta tai soittoa suoraan terveysasemalle. Kiireellistä hoitoa vaativia sairauksia ovat esimerkiksi äkilliset, kovat säryt ja kivut (mm. rintakipu), haavat, hengitysvaikeudet sekä päivystysluonteista hoitoa vaativat mielenterveyshäiriöt.

Kiireettömät asiat,
puh. 09 8789 1300 klo 8-15

Kun kyseessä on esim. pitkäaikaisen sairauden hoitoon liittyvät asiat, terveyden- ja sairaanhoidon neuvonta, todistukset ja muu kiireetön ajanvaraus lääkärin tai sairaanhoitajan vastaanotolle. Annettavat palvelut terveysasemalla perustuvat aina hoitajan tekemään hoidontarpeen arviointiin, suoraa ajanvarausta ei voi tehdä. Takaisinsoittopalvelusta soitetaan takaisin asiakkaalle kuluvan työpäivän aikana, viimeistään seuraavana arkipäivänä vastaanoton resurssitilanteen mukaan.

Huom! Rokotusneuvontaa annetaan tiistaisin klo 10-11 ja klo 12-13  numerossa 09 8789 1332.

Terveysaseman vaihtaminen


Potilas voi valita terveysaseman, joka vastaa hänen perusterveydenhuollon palveluistaan. Terveysasemaa voi vaihtaa kirjallisella ilmoituksella enintään vuoden välein.

Kerrallaan voi olla vain yhden terveysaseman asiakkaana. Jos henkilö oleskelee pidempiä aikoja kotikuntansa ulkopuolella esimerkiksi kesämökillä, hän voi saada hoitosuunnitelmansa mukaista hoitoa väliaikaisen asuinkuntansa terveysasemalta.

Terveysaseman vaihdosta on ilmoitettava sekä uudelle että vanhalle terveysasemalle riittävän ajoissa, vähintään kolme viikkoa ennen käyntiä.
Potilaalla on mahdollisuus valita terveysasema ja erikoissairaanhoidon yksikkö kaikista Suomen julkisista terveysasemista ja sairaaloista.

Kuntalaisen ilmoitus perusterveydenhuollosta vastaavan kunnan vaihtamisesta (pdf) (200.4 KB)


Terveysaseman takaisinsoittopalveluun uudistuksia

- tavoitteena yksilöllisempi, hoidon kiireellisyyden ja äidinkielen paremmin huomioiva palvelu

Kauniaisten terveysaseman takaisinsoittopalvelu on muotoutunut vakiintuneeksi tavaksi lähestyä terveyspalveluja niin kiireellisissä kuin kiireettömissä asioissa. Puhelinpalvelun rinnalla ja ruuhkatilanteissa lyhyiden etäisyyksien kaupungissa palveluihin hakeudutaan myös saapumalla henkilökohtaisesti paikan päälle terveysasemalle. Toimintamalli on ajoittain aiheuttanut ruuhkaa sekä puhelinpalvelussa että terveysaseman asiakaspalvelupisteessä. Lisäksi järjestelmän teknisistä ratkaisuista johtuen asiakkaiden on ajoittain ollut vaikea saada palvelua omalla äidinkielellään. Monelle soittajalle on ollut yllätys, että valittuaan kieleksi ruotsin, takaisinsoitosta saattaa soittaa suomenkielinen hoitaja. Järjestelmä ei ole mahdollistanut soittajan kielivalinnan näkyvyyttä takaisinsoittajalle, joten yllätys on ollut molemminpuolinen.

Näistä lähtökohdista takaisinsoittopalvelua on lähdetty kehittämään asiakaslähtöisempään suuntaan. Joulukuun puolivälin jälkeen vastapuhelun soittava hoitaja näkee asiakkaan valitseman asiointikielen, ja yhä useampi asiakas tulee saamaan palvelua asiakkaan äidinkieltä sujuvasti puhuvan hoitajan kanssa. 

Lähiaikoina ratkaistaan, miten kiireellistä sairaanhoitoa tarvitseville asiakkaille voidaan entistä tehokkaammin tarjota nopea ja joustava pääsy palveluihin, ja samalla ehkäistään puhelinpalvelun ruuhkautuminen. Uusi puhelinpalvelu tulee ohjaamaan kiireiset soitot aikaisempaa nopeammin hoidontarpeen arviointiin ja tarvittaessa palveluihin.  Ei-kiireellisissä asioissa asiointi ohjataan erilliseen palvelunumeroon.

Ensi vuoden aikana laajenevat sähköiset palvelut (mm. sähköinen ajanvaraus ja yhteydenottopyyntö) tulevat osaltaan helpottamaan puhelinpalvelussa esiintyvää ajoittaista ruuhkaa. Sähköisten palveluiden kehittämisen painopistealueita ja sisältöä kehitetään parhaillaan. Kauniaisissa toteutettava kuntalaiskysely samoin kuin Laurean ammattikorkeakoulun opiskelijoiden marras-joulukuussa 2016 tekemät kyselyt kartoittavat osaltaan kauniaislaisten näkemyksiä sähköisen asioinnin painopisteistä.